תכנון פיננסי הוליסטי

חשיפה – תכנון מס חכם בין מוצרים פיננסים לפנסיוניים שיכול לחסוך לכם עשרות אלפי שקלים!

אם קיימים לך כספים בקרנות השתלמות ו/או בקופות גמל הוניות ובנוסף כספים המנוהלים בשוק ההון בתיק ניירות ערך וסכומם הכולל עולה על 300,000 ₪ הכתבה הזו היא בשבילך.

ע"י תכנון מס פשוט ניתן לנצל פטור ממס רווחי הון לאורך זמן ולחסוך עשרות עד מאות אלפי שקלים

אם יש לכם קרן השתלמות או קופת גמל עד היום כשהגעתם לבנק ישבתם מול היועץ הפנסיוני שנתן לכם ייעוץ עבור קופות אלו, או לחילופין מול סוכן הביטוח שמטפל לכם בקופות.

אם יש לכם תיק השקעות בבנק או בבית השקעות ערכתם עם יועץ ההשקעות או מנהל התיק שלכם תהליך של התאמת צרכים וקביעת רמת הסיכון בתיק.

אך האם בדקתם שיש מתאם בין המוצרים?

קופות גמל שהופקדו בהן כספים לפני שנת 2008 וקרנות השתלמות שהופקדו בהן כספים עד התקרה הם כספים שפטורים ממס רווחי הון בעת משיכתם. כלומר כל רווח שתרוויחו במוצרים אלו הוא רווח נטו.

במוצרים פיננסים החייבים במס רווחי הון כמו תיק ניירות ערך בבנק, תיק השקעות בבתי השקעות, קופת גמל להשקעה ואפילו כספים שברצונכם להוון ולמשוך במשיכה חד פעמית מקופת גמל תחת תיקון 190 חייבים במס רווחי הון, כל מוצר והמס שחל עליו אך הרווח חייב במס.

למה חשוב להתייחס לזה?

ראשית כי גם קופות גמל וקרנות השתלמות הן מוצרי השקעה שהכספים בהם מושקעים לרוב בניירות ערך.

עכשיו תארו לעצמכם מצב שבו יש לכם קופת גמל או קרן השתלמות, נכנסתם ליועץ הפנסיוני בבנק ובחרתם במסלול השקעה עם חשיפה של עד 10% למניות בקופה הזו מאחר ומצאתם לנכון ביחד עם היועץ שזו רמת הסיכון שתואמת את הצרכים הפנסיוניים שלכם.

בנוסף קיים לכם תיק ניירות ערך בבנק ואחרי שיצאתם מהיועץ הפנסיוני נכנסתם ליועץ ההשקעות בבנק ועברתם איתו ביחד על תיק ההשקעות והגעתם למסקנה שרמת הסיכון שתואמת אתכם היא עד 30% למניות.

במקרה כזה אתם לוקחים יותר סיכון בתיק ההשקעות שלכם מאשר בקופת הגמל וכמובן גם יותר סיכוי לרווח עתידי רק שהרווח יהיה חייב במס.

לעומת זאת קופות גמל וקרנות השתלמות שלכם שכספיהם גם כן מנוהלים בשוק ההון נמצאים במסלול השקעה של עד 10% למניות כך שהסיכוי לרווח הוא קטן יותר לעומת תיק ההשקעות רק שכאן הרווח פטור ממס

ומבלי לשים לב נוצר מצב שבו אתם משלמים מס רווחי הון גדול ומיותר על כלל הכספים שמנוהלים בשוק ההון.

איפה הבעיה?

שיועץ ההשקעות והיועץ הפנסיוני בבנק לא מתקשרים ביניהם ולכן בדרך כלל לא מתקיים מודל שמנצל פטור מס רווחי הון!

בתהליך של תכנון פיננסי כולל אנו לוקחים בחשבון את כלל הכספים שמנוהלים בשוק ההון ומתייחסים לכספים אלו כסכום אחד שבו ניתן לנצל פטור מס רווחי הון ע"י התאמה של החשיפה למניות התואמת את הצרכים שלכם אך גם מנצלת פטור ממס רווחי הון לאורך השנים, הכספים הפטורים יכולים להגיע לסכומים של עשרות אלפי שקלים בשנה תלוי בגודל התיק שלכם ובטווח השקעת הכספים.

אתן דוגמא להמחשה:

נניח שיש לכם קרן השתלמות פטורה ממס רווחי הון וצברתם בה כ500,000 ₪ ומסלול ההשקעה הוא עד 10% חשיפה למניות והתשואה שהשיגה הקרן בשנה מסויימת היא כ2%

כמו כן קיים לכם תיק ניירות ערך גם הוא בסכום דומה של 500,000 ₪ והחשיפה למניות היא עד 30% בתיק זה. נניח שהתשואה שהשיג התיק בשנה מסויימת היא 8%

ונניח שבשנה זו לא הייתה אינפלציה בכלל לצורך החישוב.

הרווח בקרן ההשתלמות הוא 2% והוא פטור ממס רווחי הון.

הרווח בתיק ניירות ערך חייב במס רווחי הון ריאלי של 25% כלומר מ8% נשארו לכם 6% נטו.

התשואה הכוללת של התיק במקרה זה היא 4% נטו (לצורך החישוב 6+2 לחלק ל2)

עכשיו ניקח מצב הפוך שבו קרן ההשתלמות שלכם נמצאת במסלול השקעה עד 30% למניות ותיק ניירות הערך שלכם חשוף עד 10% למניות

התשואה בקרן ההשתלמות היא 8% כשכל הרווח פטור ממס

והתשואה בתיק ניירות הערך הוא 2% כשהרווח חייב ב25% מס רווחי הון ריאלי כלומר מ2% נשאר לכם 1.5% נטו.

התשואה הכוללת של התיק במקרה זה היא 4.75% נטו. לצורך החישוב (8+1.5 לחלק ל2)

הפער הוא 0.75% בתשואה נטו כלומר 7,500 ₪ שהרווחתם בשנה אחת! ללא שינוי רמת החשיפה הכוללת בתיק! ובשנה אחת בלבד! תארו לכם שהמודל הזה מתקיים בתיק שלכם לתקופה של כמה שנים

לכן חשוב מאד לבחון את התיק הפנסיוני והפיננסי שלכם כיחידה אחת!

  • מובהר כי האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או תחליף לשיווק כאמור ו/או ייעוץ מס, בכפוף להוראות הדין והמתחשבים בנתונים ובצרכים הייחודיים של כל אדם. אין לראות באמור לעיל התחייבות להשגת תשואה כלשהיא.